یزدفردا: رئیس بخش زلزله‌شناسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: حدود ۳۰ درصد مساحت خوزستان (۲۰ هزار کیلومتر) تحت تاثیر فرونشست زمین قرار گرفته است.

به گزارش یزدفردا: علی بیت‌الهی رئیس بخش زلزله‌شناسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اظهار کرد: شاید کمی دور از انتظار باشد، اما در استانی که عمده‌ترین منابع آبی آن آب‌های سطحی است، نیز فرونشست زمین با گستردگی قابل ملاحظه‌ای در حال رخداد است.

وی افزود: مساحتی نزدیک به ۲۰ هزار کیلومتر، حدود ۳۰ درصد مساحت کل استان، تحت تاثیر فرونشست زمین قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: خصوصیت بارز پدیده فرونشست زمین در خطه استان خوزستان، وسعت بالا و مقدار متوسط پایین نرخ سالانه است که دلالت بر سطحی بودن افت آب و همچنین معرف حساس بودن ارتفاع سطح به تغییرات آب نهشته‌های آبرفتی ریزدانه نه چندان عمیق است.

رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بیان کرد: اثر فرونشست زمین در زمین‌های هموار میان ارتفاعی ایذه، در گستره بهبهان و اطراف آن (با وسعت تقریبی ۳۵۰ کیلومتر مربع)، شوش، دزفول، الوان، اهواز، بستان، دشت آزادگان، بندر ماهشهر و امیدیه، رامهرمز و لالی را می‌توان شناسایی کرد که به‌طور عمده نرخ سالیانه کمتر از ۵ سانتی متر در سال را دارند.

بیت‌الهی با بیان «هرچند در برخی مناطق در شوش عدد ۷ و شهرستان اهواز عدد ۶ سانتی متر در سال نیز برآورد شده است» گفت: کاهش حجم آب‌های سطحی، استمرار برداشت از آبخوان‌ها دلایل اصلی توسعه وسیع پهنه‌های فرونشست زمین در استان خوزستان است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا